Rychlost ve hře brankáře- projevy
Rychlost reakce
Tento pojem můžeme charakterizovat jako schopnost v co nejkratším časovém úseku reagovat pohybem na určitý podnět. Ten může být dělen na:
· Dotykový= taktilní
· Optický- reakce brankáře na vystřelený kotouč
· Akustický= sluchový
Další možností dělení je podle počtů podnětů a odpovědí na ně:
· Reakce jednoduchá
o Jeden podnět a jedna odpověď
o Ve hře brankáře se příliš nevyskytuje.
· Reakce složitá
o Jeden podnět a několik možností odpovědí ( brankář se může rozhodnout, zda vystřelený puk těsně nad ledem vyrazí holí, betonem nebo jej chytí do lapačky).
o Několik podnětů a různé odpovědi (typický příklad je situace 2-0 tzn. dva ůtočníci jedou sami na brankáře a ten si musí zvolit optimální řešení).
Máme dvě základní metody pro rozvoj reakční rychlosti:
· Metoda opakování
o Vytváření záměrných situací, na které má sportovec odpovědět co nejrychleji (Např. brankář má na písknutí kleknout, klepnutí holí udělat obrat atd.)
· Metoda analytická
o Základem je rozdělení pohybu určité dílčí části a ty pak trénovat odděleně (např. chytání střel do lapačky ve stoje, pak v rozkleku, poté pří přechodu ze stoje do rozkleku).
K hlavním prostředkům v tréninku rychlosti reakce patří:
· Cvičení ve dvojících s náčiním (s tenisáky, tyčemi atd.)- různé formy chytání.
· Zrcadlová cvičení- ve stoje i v pohybu.
· Cvičení s dodatečnými informacemi.
· Cvičení reakční- změny polohy těla (rozklek, sed, skluz,…).
· Starty z různých poloh.
· Reakční hry,